Час третий. Божественная литургия часы как правильно читать 3 й час

Служба 3-го часа начинается как обычно: по возгласе священника: "Благословен Бог наш..." чтец читает: "Аминь". "Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе" и прочее.

Часы же 6-й и 9-й начинаются чтением: "Приидите, поклонимся...". Затем на каждом часе следует чтение трех обычных псалмов:

на 3-м часе - 16-го, 24-го, 50-го;

на 6-м часе - 53-го, 54-го, 90-го;

на 9-м часе - 83-го, 84-го, 85-го.

И бывает стихословие кафизмы, после которой поется тропарь часа со стихами. Тропарь 3-го часа: "Господи, Иже Пресвятаго Твоего Духа в третий час апостолом Твоим ниспославый: Того, Благий, не отыми от нас, но обнови нас, молящих Ти ся".

1-й стих: "Сердце чисто созижди во мне, Боже, и дух прав обнови во утробе моей".

2-й стих: "Не отвержи мене от Лица Твоего и Духа Твоего Святаго не отыми от мене".

Тропарь 6-го часа: "Иже в шестый день же и час на Кресте пригвождей в раи дерзновенный Адамов грех, и согрешений наших рукописание раздери, Христе Боже, и спаси нас".

1-й стих: "Внуши, Боже, молитву мою и не презри моления моего".

2-й стих: "Аз к Богу воззвах, и Господь услыша мя".

Тропарь 9-го часа: "Иже в девятый час нас ради плотию смерть вкусивый, умертви плоти нашей мудрование, Христе Боже, и спаси нас".

1-й стих: "Да приблизится молитва моя пред Тя, Господи, по словеси Твоему вразуми мя".

2-й стих: "Да внидет прошение мое пред Тя, Господи, по словеси Твоему избави мя" (хор, после произнесения священником тропаря и стихов каждого часа, подпевает слова 1-го тропаря. Например, на 3-м часе: "Господи Иже Пресвятого Твоего Духа..." и т.д.) .

После произнесения священником: "Слава..." чтец: "И ныне", Богородичен часа (в Великие Понедельник, Вторник и Среду после Богородична часа бывает чтение Евангелия) .

На 6-м часе после Богородична: "Яко не имамы дерзновения..." чтец произносит: "тропарь пророчества, глас 6", со стихами. Священник: "Вонмем". Чтец: "Глас 6-й: Спаси, Господи, люди Твоя..." (или другой какой прокимен, указанный на ряду в Триоди) (слово "прокимен" чтец не произносит (см.: Типикон, последование часов в среду сырную и в понедельник первой седмицы Великого поста)) . Хор поет прокимен, как обычно два с половиной раза. Священник: "Премудрость". Чтец: "Порочества Исаиина чтение". Священник: "Вонмем".

Чтец читает паремию и после нее произносит: "Прокимен, глас...", со стихами. Хор поет прокимен. Затем (на 6-м часе) чтец: "Скоро да предварят ны...", Трисвятое по "Отче Наш", тропари дня (по Часослову) и далее, как на 1-м часе, только после молитвы св. Ефрема Сирина (на 9-м часе молитва Св. Ефрема Сирина читается только один раз с тремя великими поклонами, на остальных же часах и на изобразительных полагается 4 великих поклона в 12 малых. В праздники на часах только по 3 великих поклона) читается конечная молитва часа, но отпуста не бывает, а сразу читаются изобразительны.

Приходные поклоны

За молитв святых отец наших, Господи Исусе Христе Сыне Божии, помилуй нас. Аминь

Царю небесныи. Трисвятое. И по Отче наш. Молитва Исусова. Аминь. Господи помилуй (12 ). Слава, и ныне.

Приидите поклонимся Цареви нашему Богу (поклон) .

Приидите поклонимся Христу, Цареви и Богу нашему (поклон) .

Приидите поклонимся и припадем к Самому Господу Исусу Христу, Цареви и Богу нашему (поклон) .

Псалом 16

Услыши Господи правду мою, вонми моление мое. Внуши молитву мою, не во устнах льстивых. От лица Твоего судьба моя изыдет, очи мои да видите правоты. Искусил еси сердце мое, посетил еси нощию, искусил мя еси, и не обретеся во мне неправда. Яко да не возглаголют уста моя дел человеческих за словеса устен Твоих. Аз сохраних пути жестоки. Соверши стопы моя во стезях Твоих, да не подвижутся стопы моя. Аз возвах, яко услыша мя Боже, приклони ухо Твое ко мне, и услыши глаголы моя. Удиви милости Твоя, спасаяи уповающих на Тя. От противящихся деснице Твоей, сохрани мя Господи, яко зеницу ока. В крове крилу Твоею покрыеши мя, от лица нечестивых острастьших мя. Врази мои душу мою удержаша. Тук свой затвориша, уста их глаголаша гордыню. Изгонящии мя ныне обыдоша мя, очи свои возложиша уклонити на землю. Объяша мя яко лев готов на лов, и яко скимен обитая в сокровищих. Воскресни Господи, предвари я, и запни им; изми душу мою от нечестивых оружия Твоя, от рук враг Твоих. Господи, отмаль от земли раздели я в животе их, и сокровенных Твоих исполнися утроба их. Насытишася сынов, и оставиша останки младенцем своим. Аз же праводю явлюся лицу Твоему, насыщуся внегда явитмися слава Твоя.

Псалом 24

К Тебе Господи, воздвигох душу мою. Боже мой, на Тя уповах, да не постыжуся во веки. Ни посмеютмися врази мои, ибо вси терпящии Тя не постыдятся. Да постыдятся беззаконнующии всуе. Пути Твоя Господи, скажи ми, и стезям Твоим научи мя. Настави мя на истину Твою, и научи мя, яко Ты еси Бог Спас мой, и Тебе терпех весь день. Помяни щедроты Твоя Господи, и милости Твоя, яко от века суть. Грех юности моея и невежествия моего не помяни. По милости Твоей помяни мя Ты, ради благости Твоея, Господи. Благ и прав Господь, сего ради закон положит согрешающим на пути. Наставит кроткия на суд, и научит кроткия путем своим. Вси путие Господни, милость и истина, взыскающим завета Его и свидения Его. Ради имене Твоего Господи, очисти грех мой, мног бо есть. Кто есть человек бояися Господа? Закон положит ему на пути, иже изволи. Душа его во благих водворится, и семя его наследит землю. Держава Господь боящимся Его, и завет Его явит им. Очи мои выну ко Господу, яко Той исторгнет от сети нозе мои. Призри на мя и помилуй мя, яко единород и нищь есмь аз. Скорби сердца моего умножишася, и от бед моих изведи мя. Виждь смирение мое, и труд мой, и отпусти вся грехи моя. Виждь враги моя, яко умножишася, и ненавидением неправедным возненавидеша мя. Сохрани душу мою, и избави мя, да не постыжуся яко уповах на Тя. Незлобивии и правии прилепляхуся мне, яко потерпех Тя, Господи. Избави Боже, Израиля от всех скорбей его.

Псалом 50

Помилуй мя Боже, по велицей милости Твоей. И по множеству щедрот Твоих очисти беззаконие мое. Наипаче омый мя от беззакония моего и от греха моего очисти мя. Яко беззаконие мое аз знаю и грех мой предо мною есть выну. Тебе единому согреших и лукавое пред Тобою сотворих. Яко да оправдишися в словесех Своих и победиши внегда судити. Себо в беззакониих зачат есмь и во гресех роди мя мати моя. Се бо истину возлюбил еси, безвестная и тайная премудрости Твоея явил ми еси. Окропиши мя иссопом и очищуся. Омыеши мя и паче снега убелюся. Слуху моему даси радость и веселие: возрадуются кости смиренныя. Отврати лице Твое от грех моих и вся беззакония моя очисти. Сердце чисто созижди во мне Боже, и дух прав обнови во утробе моей. Не отверзи мене от лица Твоего, и Духа Твоего Святаго не отыми от мене. Воздаждь ми радость спасения Твоего и духом владычным утверди мя. Научу беззаконныя путем Твоим и нечестивии к Тебе обратятся. Избави мя от кровий Боже, Боже спасения моего; возрадуется язык мой правде Твоей. Господи, устне мои отверзеши, и уста моя возвестят хвалу Твою. Яко аще бы восхотел жертвы, дал бых убо; всесожжения не благоволиши. Жертва Богу - дух сокрушен: сердце сокрушенно и смиренно Бог не уничижит. Ублажи Господи, благоволением Твоим Сиона; и да созиждутся стены Иеросалимския. Тогда благоволиши жертву правде, возношение и всесожигаемая. Тогда возложат на олтарь Твой тельца.

Слава, ныне. Аллилуия (трижды) . Господи помилуй (трижды) : Слава, тропарь дню, или святому. И ныне: Богородице, Ты еси лоза истинная...

Аще ли есть пост, глаголи сие, на глас 6, трижды: Господи Иже Пресвятыи Свой Дух, в третии час апостолом Своим пославыи, того Благии не отими от нас, но обнови нас молящихтися.

Стих: Сердце чисто созижди во мне Боже, и Дух прав обнови во утробе моей.

Стих: Не отверзи мене от лица Твоего, и Духа Твоего Святаго не отыми от мене. И по коемждо стисе: Господи, Иже Пресвятый Свой Дух... весь до конца. И поклоны три. Посем, Слава, и ныне.

Богородице, Ты еси лоза истинная, возрастившая нам плод животный, Тебе молимся молися Владычице, со святыми апостолы, помиловатися душам нашим.

Аще ли велкий пост, бывает чтение в лествице. По скончании же чтения, псаломщик глаголет: аминь. Господь Бог благословен, благословен Господь день дне. Поспешит нам Бог спасении наших, Бог наш, Бог спасати. Трисвятое. И по Отче наш, кондак дню, или святому, или празднику.

Аще ли же пост, глаголем тропари сия, глас 8. Благословен еси, Христе Боже наш, Иже премудры ловцы явлеи, низпослав им Дух Святыи, и теми уловлеи вселенную. Человеколюбче, слава Тебе.

Слава. Егда сшед языки размеси, разделяше племена Вышнии. Егда же огненыя языки раздая, в совокупление вся призва, единогласно славити Всесвятыи Дух.

И ныне. Надеже и заступнице, и прибежище християном, и необоримая стено, изнемогающим и труждающимся в пучине, пристанище тихое Ты еси, Пречистая Богородице. Но яко мир избавляеши непрестанною Си молитвою, помяни нас, Дево Всепетая. Господи помилуй (40 ).

Посем молитва святаго Великаго Василия: Иже на всяко время, и на всяк час, на небеси и на земли, покланяемыи и славимыи, Боже Благии, долготерпеливе и многомилостиве; Иже праведники любя и грешных милуя; Иже всех зовыи ко спасению, обещания ради будущих благ; сам Господи, приими молитвы наша в час сий, и в благости исправи живот наш, к заповедем Твоим. Душа наша освяти, и телеса очисти, помышления исправи, и мысли очисти, разум уцеломудри и истрезви, и избави нас от всякия скорби, зол и болезней, и душевных страстей, и огради нас святыми ангелы Твоими, яко да ополчением их соблюдаеми и наставляеми, достигнем во единство веры, и в разум неприкосновенныя Ти славы, яко благословен еси во веки, аминь.

Таже, Господи помилуй (трижды) . Слава, и ныне. Честнейшую херувим, и славнейшую воистину серафим, без истления Бога Слова рождьшую, сущую Богородицу Тя величаем (поклон) . Именем Господним благослови, отче. За молитв святых отец наших, Господи Исусе Христе, Сыне Божии, помилуй нас. Аминь.

Аще есть пост, или кроме поста, егда поем Аллилуия, и творим три поклоны великия, глаголюще молитву святаго Ефрема: Господи и Владыко животу моему.... И прочих поклонов, 12.

И паки: Господи и Владыко животу моему..., с поклоном.

И по сем молитва святаго Великаго Василия. Владыко Боже, Отче Вседержителю, и Господи Сыне Единородныи Исусе Христе, и Святыи Душе. Едино Божество и едина сила, помилуй мя грешнаго, и ими же веси судьбами, спаси мя недостойнаго раба Твоего, яко благословен еси во веки, аминь.

Иерей: Благословен Бог наш, всегда, ныне и присно, и во веки веков.

Чтец: Аминь. Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.

Царю Небесный, Утешителю, Душе истины, Иже везде сый и вся исполняяй, Сокровище благих и жизни Подателю: прииди и вселися в ны, и очисти ны от всякия скверны, и спаси, Блаже, души наша.

(Трижды)

Пресвятая Троице, помилуй нас; Господи, очисти грехи наша; Владыко, прости беззакония наша; Святый, посети и исцели немощи наша, имени Твоего ради.

Господи, помилуй. (Трижды)

Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу, и ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Отче наш, Иже еси на небесех! Да святится имя Твое, да приидет Царствие Твое, да будет воля Твоя, яко на небеси и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь; и остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим; и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго.

Иерей: Яко Твое есть Царство, и Сила, и Слава, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков.

Чтец: Аминь. Господи, помилуй (12) . Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу, и ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Приидите, поклонимся Цареви нашему Богу.

Приидите, поклонимся и припадем Христу, Цареви нашему Богу.

Приидите, поклонимся и припадем Самому Христу, Цареви и Богу нашему.

Псалом 16

Услыши, Господи, правду мою, вонми молению моему, внуши молитву мою не во устнах льстивых. От Лица Твоего судьба моя изыдет, очи мои да видита правоты. Искусил еси сердце мое, посетил еси нощию, искусил мя еси, и не обретеся во мне неправда. Яко да не возглаголют уста моя дел человеческих, за словеса устен Твоих аз сохраних пути жестоки. Соверши стопы моя во стезях Твоих, да не подвижутся стопы моя. Аз воззвах, яко услышал мя еси, Боже, приклони ухо Твое мне и услыши глаголы моя. Удиви милости Твоя, спасаяй уповаюшия на Тя от противящихся деснице Твоей. Сохрани мя, Господи, яко зеницу ока; в крове крилу Твоею покрыеши мя, от лица нечестивых, острастших мя. Врази мои душу мою одержаша, тук свой затвориша; уста их глаголаша гордыню. Изгонящии мя ныне обыдоша мя, очи свои возложиша уклонити на землю. Объяша мя яко лев готов на лов, и яко скимен, обитаяй в тайных. Воскресни, Господи, предвари я, и запни им: избави душу мою от нечестиваго, оружие Твое от враг руки Твоея. Господи, от малых от земли, раздели я в животе их, и сокровенных Твоих исполнися чрево их. Насытишася сынов, и оставиши останки младенцем своим. Аз же правдою явлюся лицу Твоему, насыщуся, внегда явити ми ся славе Твоей.

Псалом 24

К Тебе, Господи, воздвигох душу мою. Боже мой, на Тя уповах, да не постыжуся во век, ниже да посмеют ми ся врази мои. Ибо вся терпящии Тя не постыдятся. Да постыдятся беззаконнующии вотще. Пути Твои, Господи, скажи ми, и стезям Твоим научи мя. Настави мя на истину Твою, и научи мя; яко Ты еси Бог, Спас мой, и Тебе терпех весь день. Помяни щедроты Твоя, Господи, и милости Твоя, яко отвека суть. Грех юности моея и неведения моего не помяни; по милости Твоей помяни мя Ты, ради благости Твоея, Господи. Благ и прав Господь, сего ради законоположит согрешающим на пути. Наставит кроткия на суд, научит кроткия путем Своим. Вся путие Господни милость и истина, взыскающим завета Его и свидения Его. Ради имене Твоего, Господи, и очисти грех мой, мног бо есть. Кто есть человек, бояйся Господа? Законоположит ему на пути, его же изволи. Душа его во благих водворится, и семя его наследит землю. Держава Господь боящихся Его, и завет Его явит им. Очи мои выну ко Господу, яко Той исторгнет от сети нозе мои. Призри на мя и помилуй мя, яко единород и нищ есмь аз. Скорби сердца моего умножишася, от нужд моих изведи мя. Виждь смирение мое и труд мой, и остави вся грехи моя. Виждь враги моя, яко умножишася, и ненавидением неправедным возненавидеша мя. Сохрани душу мою, и избави мя, да не постыжуся, яко уповах на Тя. Незлобивии и правии прилепляхуся мне, яко потерпех Тя, Господи. Избави, Боже, Израиля от всех скорбей его.

Псалом 50

Помилуй мя, Боже, по велицей милости Твоей, и по множеству щедрот Твоих очисти беззаконие мое. Наипаче омый мя от беззакония моего, и от греха моего очисти мя; яко беззаконие мое аз знаю, и грех мой предо мною есть выну. Тебе Единому согреших и лукавое пред Тобою сотворих, яко да оправдишися во словесех Твоих, и победиши внегда судити Ти. Се бо, в беззакониих зачат есмь, и во гресех роди мя мати моя. Се бо, истину возлюбил еси; безвестная и тайная премудрости Твоея явил ми еси. Окропиши мя иссопом, и очищуся; омыеши мя, и паче снега убелюся. Слуху моему даси радость и веселие; возрадуются кости смиренныя. Отврати лице Твое от грех моих и вся беззакония моя очисти. Сердце чисто созижди во мне, Боже, и дух прав обнови во утробе моей. Не отвержи мене от лица Твоего и Духа Твоего Святаго не отыми от мене. Воздаждь ми радость спасения Твоего и Духом владычним утверди мя. Научу беззаконыя путем Твоим, и нечестивии к Тебе обратятся. Избави мя от кровей, Боже, Боже спасения моего; возрадуется язык мой правде Твоей. Господи, устне мои отверзеши, и уста моя возвестят хвалу Твою. Яко аще бы восхотел еси жертвы, дал бых убо: всесожжения не благоволиши. Жертва Богу дух сокрушен; сердце сокрушенно и смиренно Бог не уничижит. Ублажи, Господи, благоволением Твоим Сиона, и да созиждутся стены Иерусалимския. Тогда благоволиши жертву правды, возношение и всесожегаемая; тогда возложат на oлтарь Твой тельцы.

Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу, и ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа, слава Тебе Боже. (Трижды)

Господи, помилуй. (Трижды)

Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу:

Тропарь дня

(О чтении тропарей на часах см. выше в последовании 9-го часа)

И ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

[Если Великий пост - настоящий тропарь, глас 6:

Господи, Иже Пресвятаго Твоего Духа в третий час апостолом Твоим ниспославый, Того, Благий, не отыми от нас, но обнови нас, молящих Ти ся.

Стих 1: Сердце чисто созижди во мне, Боже, и дух прав обнови во утробе моей.

Стих 2: Не отвержи мене от лица Твоего и Духа Твоего Святаго не отыми от мене.

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу. И ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Богородичен: Богородице, Ты еси лоза истинная, возрастившая нам плод живота, Тебе молимся: молися, Владычице, со святыми апостолы, помиловати души наша.]

Господь Бог благословен, благословен Господь день дне, поспешит нам Бог спасений наших; Бог наш, Бог спасати.

Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас.(Трижды)

Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу, и ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Пресвятая Троице, помилуй нас; Господи, очисти грехи наша; Владыко, прости беззакония наша; Святый, посети и исцели немощи наша, имене Твоего ради.

Господи, помилуй. (Трижды)

Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу, и ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Отче наш, Иже еси на небесех. Да святится имя Твое; да приидет Царствие Твое; да будет воля Твоя, яко на небеси и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь. И остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим. И не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго.

Иерей: Яко Твое есть Царство, и сила, и слава, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков.

Чтец: Аминь.

Кондак праздника

(О чтении кондаков на часах см. выше в последовании 9-го часа)

[Если пост, или нет кондака, читаем эти тропари, глас 8-й:

Благословен еси, Христе Боже наш, Иже премудры ловцы явлей, низпослав им Духа Святаго, и теми уловлей вселенную. Человеколюбче, слава Тебе.

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.

Скорое и известное даждь утешение рабом Твоим, Иисусе, внегда унывати духом нашим, не разлучайся от душ наших в скорбех, не удаляйся от мыслей наших во обстояниих, но присно нас предвари, приближися нам, приближися везде Сый, якоже со Апостолы Твоими всегда еси, сице и Тебе желающым соедини Себе, Щедре, да совокуплени Тебе поем и славословим Всесвятаго Духа Твоего.

И ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Надежда, и предстательство и прибежище христиан, необоримая стена, изнемогающим пристанище небурное Ты еси, Богородице Пречистая; но яко мiр спасающая непрестаннною Твоею молитвою, помяни нас, Дево Всепетая.]

Господи, помилуй. (40 раз)

Иже на всякое время и на всякий час, на небеси и на земли поклоняемый и славимый, Христе Боже, долготерпеливе, многомилостиве, многоблагоутробне, Иже праведныя любяй, и грешныя милуяй, Иже вся зовый ко спасению обещания ради будущих благ, Сам, Господи, приими и наша в час сей молитвы, и исправи живот наш к заповедем Твоим, души наша освяти, телеса очисти, помышления исправи, мысли очисти, и избави нас от всякия скорби, зол и болезней, огради нас святыми Твоими ангелы, да ополчением их соблюдаеми и наставляеми, достигнем в соединение веры и в разум неприступныя Твоея славы, яко благословен еси во веки веков. Аминь.

Господи, помилуй. (Трижды)

Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу, и ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Честнейшую херувим и славнейшую без сравнения Серафим, без истления Бога Слова рождшую, сущую Богородицу, Тя величаем.

Именем Господним, благослови отче.

Иерей: Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе, Сыне Божий, помилуй нас.

Чтец: Аминь.

Молитва святого Мардария

Владыко Боже, Отче Вседержителю, Господи Сыне Единородный, Иисусе Христе, и Святый Душе, Едино Божество, едина сила, помилуй мя грешнаго, и имиже веси судьбами спаси мя недостойного раба Твоего; яко благословен еси во веки веков. Аминь.

Службы часов относятся к суточному богослужебному кругу. Их четыре: 1-й час, 3-й час, 6-й час и 9-й час . Это наиболее краткие и наименее торжественные службы суточного круга. Они носят скорбно-покаянный характер, и состоят из неизменяемых элементов три псалма, молитвы и изменяемых тропари и кондаки(один или два). Схема всех четырех часов почти одинакова . Отличаются они тем, что каждый час посвящен воспоминанию какого-либо священного события и совершается в определенное время.

Время совершения часов и священные воспоминания на каждом из них.

Как уже говорилось выше, и в Ветхозаветной церкви существовал обычай, который переняли апостолы, совершать молитвы в определенное время суток, в том числе в 3-й, 6-й, 9-й часы. Древние христианские подвижники исполняли свое молитвенное правило также в определенные часы (нижеперечисленные 1-й, 3-й, 6-й, 9-й и в другое время дня и ночи). В монастырях в назначенное время суток служились церковные службы, в том числе и службы часов.

Счет времени суток по Св.Писанию и Типикону отличается от современного. По восточному времяисчислению ночь делилась на 4 части (по 3 часа в каждой) – стражи, причем ночь начиналась с заходом солнца. День, также, делились на 4 части – трича́сия, которые назывались первый, третий, шестой и девятый часы. Подобным образом ведется и времяисчисление Типикона, по которому:

1-й час соответствует нашему 7-у часу утра,

3-й час соответствует нашему 9-у часу утра,

6-й час соответствует нашему 12-у часу дня,

9-й час соответствует нашему 3-у часу после полудня (в повествованиях о жизни подвижников часто упоминается, что они не вкушали пищи до девятого часа, то есть до 15.00).

Интересно отметить, что на Святой Горе Афон и по ныне отсчет времени суток ведется, начиная с заката солнца, монастырские врата затворяются и часы переводятся на полночь.

Молитвенные часы в Православной Церкви выбраны не случайно – каждый из них освящен каким-либо, очень важным в истории христианской Церкви, священным событием, совершившимся в этот час :

на 1-ом часе воспоминается приведение Господа Иисуса Христа от Каиа́фы на суд к Пилату;

на 3-ем часе воспоминается сошествие Святого Духа на апостолов, а также суд Пилата и поругание над Христом;

на 6-ом часе воспоминаются Крестные страдания Спасителя;

на 9-ом часе воспоминаестя Его Крестная смерть.

Возможно, по той причине, что в эти часы совершились столь печальные события в жизни Спасителя, службы часов являются наименее торжественными.

Что воспоминается на каждом из часов, отражено в псалмах (частично) и в тропарях (после псалмов и после «Отче наш») каждого часа. Эти тропари напечатаны на ряду в Часослове. Выражение «на ряду» означает, что песнопение, молитва или информация полностью напечатаны в той или иной богослужебной книге в том месте и в таком порядке, как они должны исполнятся на службе и их не нужно искать в приложениях или других дополнительных книгах.

В современной практике службы часов не совершаются каждая отдельно одна от другой в 7.00, затем 9.00 и т.д. Как уже было сказано выше, службы часов присоединяются к другим службам. Так, утром 3-й и 6-й часы читаются перед Литургией, вечером 9-й час читается перед вечерней, а 1-й час присоединяется к утрени.

В дневное богослужение входят 3-й, 6-й часы и Божественная литургия. 3-й час соответствует нашим 10-12 часам дня, а 6-й – 1-3 после полудня.

Службы этих часов приняты Святой Церковью от древних времен. Часы 3-й и 6-й сделались особенно важными для христиан по знаменательности совершившихся в них событий: с 3-м часом Православная Церковь соединяет воспоминания о суде Пилата над Спасителем, мучения, которые Он претерпел в претории, а также о Сошествии Святого Духа на апостолов; на 6-м часе воспоминаются шествие Спасителя на крестные страдания и Его крестная смерть.

Апостолы освящали эти часы молитвой (Деян 2, 15; 10, 9). Распределение псалмов, которые читаются в настоящее время за службами, было известно уже в IV в. Как полагают, оно сделано преподобным Пахомием Великим († 348).

3-й и 6-й часы совершаются в храме, а иногда в притворе.

В Великие четверток и субботу, а также в праздник Благовещения, выпадающий на эти дни, 3-й, 6-й, 9-й часы и изобразительные совершаются вместе, но отдельно от Божественной литургии. По Уставу в Великий четверток часы положены в 3-м, а Божественная литургия – в 8-м часу дня, в Великую субботу часы совершаются в 4-м, а Божественная литургия – в 10-м часу. Как совершаемые отдельно от Божественной литургии, эти часы вместе с изобразительными по Уставу отправляются в притворе, а в конце их бывает отпуст. Если Благовещение случится в Великие понедельник, вторник и среду, то часы, на которых читается Евангелие, совершаются в храме. В эти дни после изобразительных отпуста не бывает, а вслед за молитвой «Пресвятая Троице» читается «Приидите, поклонимся» и затем служится вечерня.

Часы бывают великопостные, великие (царские), пасхальные и вседневные.

Великопостные часы совершаются в среду и пяток Сырной седмицы, за исключением случаев, указанных в Уставе, в понедельник, вторник, среду, четверток и пяток всех седмиц Великого поста, в понедельник, вторник и среду Страстной седмицы.

Великие часы отправляются в Великий пяток и перед праздниками Рождества Христова и Богоявления. На этих часах 1-й, 3-й, 6-й и 9-й часы соединяются вместе и отправляются в храме. Царскими эти часы стали называться отчасти потому, что в древности на них всегда присутствовали византийские императоры.

Пасхальные часы совершаются в течение всей Пасхальной седмицы до Недели о Фоме. Вседневные часы отправляются во все остальные дни года. Последование вседневных часов находится в Часослове и Следованной Псалтири; великопостных – в Часослове, Следованной Псалтири и в Уставе на 1-ю седмицу Великого поста; пасхальных – в доследованиях Святой Пасхи и царских – в Триоди на Великий пяток, в Минее на 25 декабря и 5 января и в Уставе на эти дни.

Междочасия составляют как бы продолжение служб часов. Их положено совершать лишь в седмичные дни. В настоящее время они совершаются обычно только в православных монастырях, но не во всех.

Последование их находится в Следованной Псалтири. Последование изобразительных, называемое также обедница, – краткая служба, совершавшаяся пустынножителями вместо Божественной литургии, которая своими песнопениями и молитвословиями являлась как бы изображением ее или подобием. По своему положению в ряду других суточных служб изобразительные соответствовали той части Божественной литургии, которая записывалась не в Евхологии, а в Типиконе. Под названием изобразительные и обедница это последование известно и в соединении с Божественной литургией, и отдельно от нее.

В дни Великого поста, когда на утрене поется «Аллилуиа», изобразительные совершаются после 9-го часа. Если изобразительные бывают не в дни Великого поста, когда на утрене поется «Бог Господь», они отправляются после 6-го часа. Последование службы находится в Часослове и Следованной Псалтири.